koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - październik 2024 - nr 364AVATAR Nowe szaty królaWRZESIEŃ POKKONGRES KULTURYYAMOTO 2024DBP PinakotekaTłumacz w muzeumPopiół i diament
zmodyfikowano  12 lat temu

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 157 wyświetleń od 20 listopada 2007

Poznań » ul. Wieniawskiego 1 » NA MAPIE

  • 25 listopada 2007, niedziela
    » 19:00

pod dyrekcją Antoniego Wita

Pierwszy koncert z cyklu Nasi Goście.

Program koncertu wypełni:

  • Mieczysława Karłowicza - Poemat symfoniczny „Stanisław i Anna Oświecimowie” op. 12
  • Ryszarda Straussa - Poemat symfoniczny „Dyl Sowizdrzał” op. 28
  • Piotra Czajkowskiego - VI Symfonia „Patetyczna” h-moll op. 74

ANTONI WIT

Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Narodowej od stycznia 2002. Wcześniej kierował zespołami: Filharmonii Pomorskiej (1974-77), Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i TV w Krakowie (1977-83), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983-2000), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987-92). Wymienione zespoły zaliczają czas jego kierownictwa do okresów intensywnego rozwoju artystycznego i największej świetności. Z krakowską orkiestrą i chórem dokonał wielu znaczących dla muzyki polskiej nagrań i koncertów, odbył liczne tournées we Włoszech, Niemczech, Anglii, Francji, Hiszpanii. W historii NOSPR (do lutego 1999 r. WOSPR) zapisał się jako najdłużej prowadzący zespół dyrektor naczelny i artystyczny. Z zespołem tym rozpoczął regularne nagrania płyt, zagraniczne wyjazdy, koncerty TV, nagrania muzyki filmowej. W nagraniach archiwalnych i koncertach symfonicznych i oratoryjnych poczesne miejsce znajdowała muzyka polska, zarówno kompozytorów wcześniejszych, jak i żyjących. Artysta wykonywał, często po raz pierwszy, wiele utworów Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara i innych.

Krakowianin z urodzenia, tu zdobył wykształcenie muzyczne – studia dyrygentury u Henryka Czyża, kompozycji u Krzysztofa Pendereckiego w PWSM - i prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studia muzyczne pogłębiał u Nadii Boulanger w Paryżu. II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie w 1971 r. otworzyła mu drogę do wielkiej międzynarodowej kariery. Dyrygował niemal we wszystkich najważniejszych ośrodkach Europy, obu Ameryk, Bliskiego i Dalekiego Wschodu, występując z czołowymi zespołami symfonicznymi (m.in. Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Tonhalle Zurich, Royal Philharmonic, BBC London, Montreal Symphony, NHK Tokyo), Nagrał blisko 100 płyt dla wytwórni EMI-HMV, CBS, Naxos, NVS Arts, Pony Canyon, Polskie Nagrania i in. Stabat Mater Szymanowskiego utrwalone dla EMI krytycy angielscy zaliczyli do najlepszych płyt 1985 roku. Komplet koncertów fortepianowych Prokofiewa (solista Kun Woo Paik) wydany przez Naxos otrzymał nagrodę Diapason d’Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Academie w 1993 r., a nagranie symfonii Turangalîla Messiaena zdobyło prestiżową Classical Award (Midem Classique 2002). Dla tej samej firmy płytowej artysta zarejestrował z NOSPR wszystkie dzieła symfoniczne Lutosławskiego. Pierwsze nagranie płytowe z Orkiestrą Symfoniczną FN (Lutosławski, Meyer, Penderecki), zrealizowane przez CD Accord, zostało wyróżnione nagrodą Fryderyk 2002. W czerwcu 2003 r. z tą samą orkiestrą dokonał nagrania wszystkich dzieł na fortepian i orkiestrę Chopina (solista Kun Woo Paik) dla renomowanej wytwórni Decca.

Za najlepsze wykonania utworów polskich na Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” dwukrotnie otrzymał nagrodę krytyków „Orfeusz” (1984, 1996). „Za wybitne kreacje artystyczne, rozsławianie muzyki polskiej w kraju i za granicą oraz przybliżanie jej milionom słuchaczy na całym świecie” został uhonorowany przez Polskie Radio „Diamentową Batutą (1998). Antoni Wit prowadzi także działalność pedagogiczną – jest profesorem dyrygentury Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ